Monday, June 20, 2011

Belajar dan terus Belajar

Semakin byk yg kita belajar dan teroka..baru kita sedar sbnarnya byak lagi benda dan perkara yang kita x tahu..seronok dan kelakar bila belajar tentang kanak-kanak..rupa2nya kanak-kanak yang berumur 2 tahun mmg ada egonya yang tersendiri..bak kata Puan Hjh.."mainan orang mainan dia, mainan dia mainan dia"..sukar tuk mereka berkongsi alat mainan..

Rentetan.......

Semua yang berlaku ada hikmah disebaliknya..Abangku yang sepatutnya menghantar aku ke tempat kursus terpaksa balik ke kampung kerana kakakku keguguran..Innalillah..sabar ya Kak Nie, insyaAllah akan ada rezeki lain nanti..akan ku doakan selalu..

Lantaran itu aku terpaksa beranikan diri tuk pergi sendiri ke tempat kursus..first day kursus aku telat tuk pandaftaran..Info yg kuterima, "nanti turun kat bangi, then ambik bas/teksi tuk pegi hentian kajang, naik komuter yang dia tulis Seremban tau"..aku mengikut arahan itu lantaran aku mmg fail klau bab2 jalan ni..jam 7.00 pagi aku bergerak ke Putra, setelah hampir setengah jam, komuter yg ditunggu tiba..detik waktu bergerak pantas..aku mula rasa cuak..dah kul 8, bila nak sampai Bangi ni.. Jam menunjukkan pukul 8.25 pagi, sampai jugak aku akhirnya.. hati tertanya, mana teksi dan bas yang diaorg cakap, xde satu pun kat cni..aku beranikan diri bertanya..rupa2nya dah terlajak, aku sepatutnya turun kat UKM tuk pergi ke Hentian Kajang..terpaksa naik prebet sapu tuk pergi kesana..(La Takhof Wala Tahzan, Innallahhamaana) kataku didalam hati..terima kasih abe kerana mengajarkan aku doa itu...:)

Ake telat 45 min gara2 tersalah perhentian, nasibku baik kerana sesi pendaftaran masih berlangsung...semasa kursus berlangsung, perasaanku x menentu, (cane nak balik nanti? nak ambik teksi kat mana nnti)...Syukur pada-Mu, aku ada kawan baru yang akan bersama-sama mencari jalan tuk ke stesyen UKM..Alhamdulillah, byk yg aku belajar dari situ..

Aku mengharapkan hari kedua yang lebih baik..aku turun seawal 6.30 dengan harapan tuk smpai awal ke tempat kursus..rupa2nya ada benda baru yg DIA ingin aku belajar..aku mendapat kwn baru kat Putra, student UPM..mksudnya kami menunggu train yg sama..aku sabar menunggu (ketiga-tiga train yg datang, xde satu pun tuk ke Seremban) aku terfikir, nape plak byk train nak ke Sungai Gadut??? aku mengambil keputusan tuk bertanya kerana kesiankan adik UPM tu dan aku sendiri yg dah terlambat setelah menunggu hmpir 1 jam..rupa-rupanya 'Sungai Gadut' tu mmg train tuk ke Seremban..haha..aku ketawakan diri sendiri " tu la, sape suh xberjalan sgt..len kali pegi berjalan, xyah duk terkurung kat bilik n opis" ternyata aku telat lagi..maaf, bukan kupinta ia begitu..

Hari kedua betul2 menguji aku..terpaksa siapkan aktiviti tuk kanak-kanak b'umur 3 tahun..warning penceramah makin membuatkan aku cuak "sape yg xsiapkan, xboleh balik" huhu..tiba2 je teringat masa kecik2 dulu klau cikgu ckp camtu..kul 6 petang baru boleh balik..waaa..lambatla sampai Cokit nnti..takutnya nak jalan dari Putra tu..komuter plak bt hal kat Serdang..satu jam lebih terpaksa menunggu train lain gara2 train yg aku naik tu rosak..punyalah ramai org..Alhamdulillah, aku selamat sampai kul 8.15 malam...Fuhhh..lega

Walaupun baru 2 hari aku mengikuti kursus tu..banyak perkara yang aku alami..byk benda baru yg aku belajar..mungkin bagi org lain perkara tu biasa-biasa saja.."susah dik kalau kita nak buat benda baik, byk cabaran yg kita kena tempuhi" kata seorang kakak yg juga merupakan peserta kursus tu.. dari percakapannya..dia memandang smua benda secara positif..mgkin pengalaman mengajar dia menjadi begitu..dan aku juga berharap aku boleh menjadi seperti itu..selalu berfikiran positif..


Buat abangku...maaf sangat2..adikmu terpaksa berbohong padamu..:(
terima kasih kerana ambik berat..
aku xnak merisaukan sesape..
aku kena blajar berdikari kerana nanti aku sendiri disini
insyaAllah, semoga permohonan Kak Nie
tuk balik berkhidmat di Kelantan diluluskan..amin


With Love
Kak Tie

2 comments:

Munirah Atirah said...

Kak Tie ku.. Oh Kak Tie ku.. Kak Tie pergi kursus apa? Macam menarik je =) Apa2 pon good luck ye Kak Tie! =)

Zai said...

kursus pasal budok2..mmg menarik tapi cuak sb nak kena bt bnda2 kreatif(bdak2 kea)
thanks TM..bilo la leh jupo ni..
windu sarat ni..haha